Poważna
Muzyka poważna to niezwykła muzyka, mająca niezwykłe przesłanie a przede wszystkim taka, którą tworzy się w celu artystycznym, jako przekaz zupełnie inaczej niż w przypadku muzyki rozrywkowej. Muzykę poważną dzieli się na gatunki, jednocześnie muzyką poważną są tylko gatunki przeznaczone do słuchania, tutaj mamy do wyboru koncerty, symfonie czy fugi. W przypadku walców, polonezów czy muzyki filmowej, mimo że poważna i klasyczna, nie należy do tego gatunku. Istnieje również inny podział muzyki klasycznej, który dzieli się na różne kategorie i tak więc mamy czerpanie z klasycznych form, na przykład z sonat czy symfonii, możemy powiedzieć jasno, że w muzyce klasycznej nie ma improwizacji, wszystko zapisane jest w formie partytur i nigdy nie występuje moment zawahania, zawsze wszystko jest napisane. Muzyka poważna jest również niezwykle oryginalna, nie występują w niej żadne zapożyczenia z innych gatunków, nie ma pożyczania z innych utworów czy dzieł artystycznych. Obecnie, kontynuuje się tradycję i kulturę muzyki klasycznej, mimo tego, jest ona nieco nowatorska, nie zamyka się już na nowości i zmieniający się świat.
Filmowa
Muzyka filmowa w obecnych czasach jest swojego rodzaju majstersztykiem, jest piękna, zgrywa się z całym filmem, z każdą sceną, jest tworzona dokładnie pod film. Muzyka filmowa potrafi stworzyć niezwykłą ilustrację scen niemych, scen pokazujących plenery czy sytuacje, w których nie następuje mowa. Dawniej wykorzystywano jedynie gotowe utwory ale obecnie, tworzy się specjalne ścieżki dźwiękowe, obrazujące film, zupełnie inne niż soundtracki z piosenkami, które przeplatają się w filmie w poszczególnych scenach. Istnieje wielu kompozytorów ścieżek dźwiękowych do filmów, ci najbardziej znani to Murray Gold, Carte Burwell czy Danny Elfman. To kompozytorzy, którzy potrafią stworzyć niezwykły podkład do każdego niemalże filmu a niekiedy, tylko dzięki ich muzyce film może uzyskać w miarę dobre recenzje. Tworzenie odpowiedniej muzyki wymaga niezwykłej wyobraźni, znajomości nut ale także i co najważniejsze, niezwykłej wrażliwości. Bez niej, żaden kompozytor nie byłby w stanie napisać dobrej ścieżki dźwiękowej.